Friday 25 April 2008

Ďábel to nepozná, posluchač ano


Nevím, zda studium muzikologie byla dobrá volba, nebo spíše moje orientace na současnou hudbu. Jazz je skoro mrtev, nu-jazz se točí v kruhu, world music se zamotává do svých sítí, rocková scéna zneužívá hudebních charakteristik ostatních a o popové scéně škoda opotřebovávat klávesnici...
Včera jsem dostala nové album od REM - Accelerate. Hned v buse cestou z Prahy do Jablonce jsem se do něj zaposlouchala a říkala si, že jsou konečně zpět ti rockoví REM, které jsem tak milovala na gymplu. Zpětná křivka do let devadesátých, k jejich (podle mne) nejlepšímu albu Automatic For The People. Texty, technika zpěvu - co dodat. Zpětný návrat do úspěšného období je logickým krokem, jenže kytarové riffy, drumová technika a harmonické kadence jsou pořád stejné a při poslechu vám ani nepřipadne, že se jedná o NOVÉ album. Jakoby šlo nějakou reedici, či vydání dosud nevydaných nahrávek. Přesto doporučuju k poslechu, hlavně skladby Supernatural Superserious a Living Weel Is the Best Reverenge.
Co bylo ovšem největším zklamáním týdne - Madonna a její Hard Candy, nové album v překladu znamená tvrdý bonbón a tím doopravdy je! Snažím se překousnout to, že je vydáno (nejen) ve spolupráci s Timbalandem, ale přeslechnout se to rozhodně nedá. Vyprodukovaný plátek strojových hitů jasně devalvuje to, za co jsme popovou Madonnu od dob vydání Ray of Light obdivovali - vkusná (!), přestože lehká kýčovitost, melodizace skladeb a geniální flexibilita na hudební scéně ve spojení s kvalitou. Až přespříliš se Madonna snažila vysoustružit album do nejmodernějších parametrů. Album zachraňuje jen rádiový singl 4 Minutes (to Save the World) v duetu s Justinem Timberlakem, Devil Wouldn´t Recognize You a Voices.

Teď se jen těším na to, až si najdu opět čas si poslechnout zbrusu nové album Silently Dawning od Davida Dorůžky, určitě si po tomhle potřebuju spravit chuť (i k dalšímu studiu muzikologie)! :-)

P.S. Možná z článku budete mít pocit, že jsem vlastně hudbou znechucena. Sice je to částečně už pravda, ovšem jsem asi dost kritický člověk, kterému se nezalíbí vše (a kde kdo :-), ale za to když se pro něco nadchnu, tak to musí stát sakra za to ;-)...

2 comments:

Anonymous said...

No, asi si to budu muset taky obstarat, abychom porovnali vkus.. ;-)

NickyVeV said...

Tak to rozhodně! :-) Jen sám víš, že já vkus nemám, zvlášť, když jsem neocenila nové album od Mary J. Blige stejně dobře jako ty ;-).